Elvira tipsar: Teen Wolf

Jag ska erkänna att jag var en aning skeptisk till Teen Wolf till en början. Jag har en förkärlek till serier (och filmer) som handlar om det övernaturliga, så själva handlingen hade inte med det hela att göra. Vad som däremot "skavde" i mina ögon var karaktärernas transformeringsprocess från människa till varulv. Det hela kändes aningen taffligt, helt enkelt (dock snäppet bättre än varulvarna i Twiligt-filmerna...). Till skillnad från en serie som exempelvis Hemlock Grove finns det ingenting groteskt eller särskilt läskigt med Teen Wolfs "förvandlingsmoment".
Men (med stor betoning på men) vad som däremot finns, och som fått mig att fortsätta titta, är seriens hjärta. I grund och botten är Teen Wolf en berättelse om kärlek. Jag syftar dock inte på romantisk sådan, även om det finns gott om det med. Vad jag först och främst syftar på är det starka band som finns mellan huvudpersonen Scott och hans bästa vän Stiles. I takt med att säsongerna går förändras deras relation till varandra, precis som vilken vänskapsrelation som helst, men det band som fanns där från början tycks ständigt fungera som seriens bultande hjärtslag. Sedan blev jag starkt berörd av relationen mellan dels Scott och hans mamma, men framförallt relationen mellan Stiles och hans pappa.
För att sammanfatta det hela tror jag att Teen Wolf är en serie som passar även de som inte är förtjusta i skräck, övernaturliga inslag och/eller varulvar. Serien ska även ha ett stort plus för sina starka kvinnoporträtt, samt inkluderingen av queera karaktärer.
(Teen Wolf säsong 1-5 går i skrivande stund att streama via Netflix.)
Netflix, TV-serier, Tips | Elvira tipsar, Netflix, TV-serier | |
Upp